Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Followers

Wednesday, November 2, 2016

Pengalaman join Vendor Boutique




Assalamualaikum dan selamat pagi semua.. kat ig ada yang hantar DM untuk tanya untuk jadi vendor kat boutique diorang.. perasaan ada je yang berminat tapi ada juga perasaan takut kisah lama berulang kembali seperti 2tahun lepas kot. Tapi nasib tak menyebelahi juga kot. Marketing belum hebat lagi ke. Mungkin ada hikmahnya kisah 2tahun lepas nie..




Kita hanya peniaga kecil yang nak kembangkan bisnes. Vendor boutique memang glamour sesangat la masa tu dan sekarang kan sebab peniaga kecil boleh join satu boutique bawah satu bumbung dengan peniaga online lain. Kiranya owner boutique mengenakan harga tertentu untuk letak barang kat boutique diorang. (kalau cara kampung, macam tumpang letak apa2 kat kedai runcit gitu. Lepas tu tuan kedai akan ambik komisen atas apa barang yang terjual. Rasa cara kampung lebih berkat la.). Macam kita sewa slot kat boutique la kan. Nak jumpa yang owner boutique ambik komisen memang takda langsung, semua nak kena bayar sewa. Bayar sewa pun tak kisah kalau kedua2 pihak berkeje dalam mempromosikan produk. Ni tak, kita terhegeh duk promote produk dan ig tersebut. Tak gitu?? Kalau ada kerjasama dua2 belah pihak takda la terasa sangat kalau sale takda sangat. Makna produk kita masih belum dikenali la tu..


Masa tu semua duk usha kebanyakkan sewa antara rm50-100 tapi gara nak cuba nasib, ambik la kat area selangor.. tempat hot juga la kiranya sebab ramai sangat yang keluar masuk tapi nasib tak menyebelahi sebab semua kebanyakkan rugi dari untung. Tiap bulan kena bayar sewa, barang tetap tak jalan pun. Tapi yang sedihnya adalah dengan owner boutique tu je la, sebab list dalam agreement lain macam janji tinggal janji. Owner boutique cakap je akan promote barang kat ig, fb diorang tapi intai2 sume macam takda pun. Ada yang tak promote langsung tapi sewa dah baya penuh. Pastu promote sekali sebulan je. Kontrack 3bulan, ada 2-3pic je la pasal produk kita. (Nasib jumpa dengan owner boutique yang tak brape elok tak dan tak brape tepati janji. Tapi lepas tamat kontrak, sejujurnya saya bagitau ketidakpuas kat owner.. alhamdulillah ada terima dengan elok, respon pun elok je). Kita je bersungguh promote ig diorang sampai sudah.

Lagi best bila tang report setiap hujung bulan. Janji nak bagi report sale tapi ada yang bagi dan ada yang tak bagi pun.. tak bagi apa2. senyap seribu bahasa tapi duit sewa dah bayar penuh.. hihi. Sabar je la ye. Ada yang tak bagitau apa2 pun.. kira kontrak 2bulan, siap bayar sewa dah tapi report takda, barang pun takda.. hihi. Buang kotnya.

Ada yang lagi kelakar, kita bayar untuk 2bulan tapi barang tak berhantar sebab owner tutup kedai masa kita nak hantar stok tapi owner tak pernah follow up pun.. hihi. Kira burn gitu je la duit sewa, barang pun takdapat nak letak kat situ. Owner pun tak bertanya kabar langsung. Wassap 2-3kali pun dia taktau siapa kita.. pelik tapi benar. Patutnya follow up mana yang dah bayar. Beriya promote bayar sewa dulu.

Apa2 pun pengalaman mematangkan kita. Sentiasa beringat lepas tu. Malas rasa nak join mana2 vendor boutique. Kalau ada offer pun kena tanya sewa atau komisen. Kalau komisen memang boleh cuba nasib, owner pun kena kerja sket sebab nak dapat hasil dari produk yang kita letak dan bukan semata2 mengharapkan sewa tapi promosi kelaut dalam.. hihi.

Agak2 ada tak owner boutique yang amalkan komisen untuk makanan kering ni. Untung kita ciput je. Nak jual mahal sian kat orang lak. hihi. Jual murah makan diri lak terutama masa join Vendor boutique sebab takda sale langsung.. promosi owner lak ntah ke mana2.

Membebel lak pepagi nie ye.. Pengalaman penjual makanan kering. Kalau orang lain sale gempak je cuma snek je kurang sket sebab tu mana2 kat vendor boutique slot makanan kering ada sket je. So sekarang guna cara kampung je la, hantar stok ke kedai2. Alhamdulillah Allah hantar rezeki lain lagi. Tiba2 je teringat kisah join vendor dulu2 kala. jangan marah ye owner vendor boutique. Nasib SnekLazat tak brape bagus masa join vendor boutique aritu.. nak cuba tak salah. tapi untuk makanan kering better yang komisen. Modal pun tak hilang walaupun untung tak gempak sangat ye. Kalau owner boutique tak promote pun tak kisah sangat tapi kalau tak promote diorang tak dapat apa lak kan , kita pun kena bekeje kuat untuk orang beli produk kita kan.


100% Produk Muslim & Bumiputera, Halal


"Sedap, Rangup & Padat"



****************************************************************************

Kalau dah teringin sangat nak cuba Popia Mini  dan Karipap Mini Snek Lazat, jangan segan2 nak contact ye.


COD dari Pantai Cahaya Bulan hingga ke Ketereh ye. Penghantaran depend pada order ye. atau Agen Snek Lazat yang berdekatan ye -- KLIK SINI


SMS/ Wassap 0199517292 Mcna







IG - @sneklazatsedap


Ig @jom_singgah_shoppe





Official Website - www.jomsinggah.com